PROPOZYCJE ZABAW NAUCZYCIELI ŚWIETLICY

Jest wiele metod walki z nudą. W tej zakładce nauczyciele świetlicy – Pani Beata Dudek, Pani Aleksandra Jasińska oraz Pani Mariola Plaza-Panewka – w każdy piątek proponować będą ciekawe aktywności dla uczniów klas młodszych. Mamy nadzieję, że te propozycje umilą nadchodzące dni i pozwolą Wam spędzić je kreatywnie. Życzymy miłej zabawy!


26.06.2020 r.


Drodzy Uczniowie!

Powoli kończymy rok szkolny, a przed nami czas odpoczynku. Jeszcze chwila i mamy lato! Pachnące słońcem, jagodami, malinami, piaskiem nadmorskich plaż i sianem na łące. Kochani – to jest Wasz czas radości i zabawy od rana do wieczora. Wykorzystajcie go dobrze. Poznajcie nowe miejsca, nowych kolegów i koleżanki. Jeszcze tylko kilka dni i … 

„Wakacje, znów będą wakacje.
Na pewno mam rację, wakacje będą znów...”.

Ale pamiętajcie, żeby było bezpiecznie, miło i wesoło, musicie o to zadbać.

A oto niektóre ważne zasady ku przypomnieniu i przestrzeganiu:

NAD WODĄ 

W GÓRACH

NA DRODZE 

NA ROWERZE


W tym roku musimy też pamiętać o zasadach bezpieczeństwa związanych z zagrożeniem koronawirusem. Zasady te przypomni Wam ta oto piosenka. Warto się jej nauczyć, jest bardzo melodyjna, łatwo wpada w ucho i zaśpiewać możecie ją każdemu, kto zapomniał o  zasadach bezpiecznego zachowania podczas epidemii.

PIOSENKA


Wakacje to również czas wspaniałych, rodzinnych zabaw na świeżym powietrzu. Wiele ciekawych pomysłów na kreatywne spędzanie czasu w plenerze i domu znajdziecie TUTAJ.


Z wyjazdów wakacyjnych przywozimy zwykle dużo różnych pamiątek. Co można z nimi zrobić? Jak je wykorzystać, aby cieszyć się nimi przez długie miesiące? Świetlica radzi, jak wykorzystać te pamiątki, by ozdabiały nasz dom i przywoływały radosne wspomnienia. Zajrzyjcie TUTAJ, a znajdziecie różne ciekawe pomysły.


Nauczyciele świetlicy życzą Wam bezpiecznych, słonecznych wakacji, pełnych niezapomnianych wrażeń, przygód  i dobrego humoru! Do zobaczenia w nowym roku szkolnym!


15.05.2020 r.


Witajcie! 15 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Rodzin. Z tej okazji zachęcamy Was, abyście szczególnie w tym tygodniu do zabaw, które Wam proponujemy, zaprosili Rodziców, rodzeństwo czy inne najbliższe osoby, które z Wami mieszkają. Niech ten czas spędzony razem dostarczy Wam wielu radości i będzie ilustracją znanego powiedzenia, że w Rodzinie siła! Na początek obejrzyjcie nakręcony z udziałem dzieci teledysk i posłuchajcie piosenki „Rodzina to drużyna!”. Wystarczy kliknąć TUTAJ.


Z pewnością macie w domu wiele zdjęć z różnych rodzinnych wydarzeń, uroczystości czy wyjazdów. Może jest wśród nich jakieś ulubione i warto umieścić je w samodzielnie zrobionej ramce, aby przypominało miłe chwile? Sami dobrze wiecie, że wykonane przez nas samych prace będą ciekawsze i piękniejsze niż te zakupione w sklepie. 

Materiały potrzebne do wykonania: 

- gruba tektura (najlepiej karton) o wymiarach 20cm x 16cm, 
- arkusz tektury cienkiej lub kartka papieru technicznego, 
- nożyczki, 
- linijka i ołówek, 
- klej magic lub pistolet do klejenia "na gorąco", taśma dwustronna, 
- farby lub puszka sprayu (zależy, jaki kolor ramki chcecie wykonać), 
- najróżniejsze rodzaje makaronu (poproście mamę, aby pokazała Wam, jaki makaron ma w domu i wybierzcie ten, który będą dla Was najciekawszy).

Wykonanie: 

- w przygotowanym wcześniej kawałku kartonu zaznaczamy ołówkiem i linijką prostokątny otwór, najlepiej pasujący do wielkości zdjęcia, jakie chcemy w nim umieścić;

- wycinamy zaznaczony otwór (karton jest gruby i sztywny, więc możecie poprosić rodziców o pomoc w tej czynności);

- gdy już wycięliśmy naszą ramkę, to smarujemy klejem jej 3 boki (jeden zostaje wolny, aby można było wsunąć tamtędy zdjęcie) i podklejamy od dołu "ściankę" z cienkiej tektury;

- odcinamy pozostałą część tektury, zginamy ją i doklejajmy do ścianki podpórkę, na której będzie się opierać nasza ramka (do podklejenia możemy użyć taśmy klejącej);

- gdy już nam wszystko dokładnie wyschnie, to bierzemy do ręki klej magic lub pistolet z klejem na gorąco (aby się nie poparzyć, poproście o pomoc rodziców, bądźcie bardzo ostrożni!) i przyklejamy do ramki makaron;

- po zakończonym przyklejaniu naszych makaronowych ornamentów (gdy uważamy, że ramka jest gotowa i wyschnięta z kleju) bierzemy do ręki pędzel z farbami i malujemy nasze dzieło albo na tarasie czy na balkonie układamy papier, na nim ramkę i całość malujemy sprayem;

- aby farba nie zakleiła szpary na wsunięcie zdjęcia, to przed malowaniem możemy tam chwilowo umieścić kawałek kartki;

- czekamy do wyschnięcia, następnie wsuwamy zdjęcie przez pozostawioną wcześniej szczelinę i gotowe! 😊 Miłej zabawy!


Po pracy każdemu należy się solidna porcja ruchu, więc tańczymy taniec „Zygzak”. Zaproście do niego członków rodziny – z pewnością będzie głośno i wesoło! Jak to zrobić? Kliknij TUTAJ! A może wspólnie zatańczycie znaną i lubianą makarenę? Zerknijcie TUTAJ. Miłośnikom tańców animacyjnych proponujemy kolejne układy taneczne, które znajdziecie TUTAJ i TUTAJ.


 A teraz zabawa ruchowa dla całej rodziny, przy której na pewno będzie dużo śmiechu. Wystarczy mieć papier, na którym  drukujemy szablony dłoni i stóp lub odrysowujemy na kartkach własne stopy i ręce po kilka sztuk, a następnie mocujemy je na podłodze taśmą klejącą. Ten tor przeszkód wykorzystujemy do ćwiczeń własnej sprawności jak na filmiku dostępnym TUTAJ.


Proponujemy wam też wspólną zabawę doskonalącą zmysły - Godni zaufania. Zawiążcie rodzicowi lub rodzeństwu oczy szalikiem i oprowadźcie go po domu/mieszkaniu (w ciepłe dni ta zabawa świetnie sprawdza się na dworze). Zadaniem rodzica jest dotykanie rękoma ścian, przedmiotów i odgadywanie, w  którym miejscu się znajduje. Potem zamiana ról, dorosły zawiązuje Wam oczy i oprowadza po domu. To świetna zabawa i nauka odpowiedzialności za drugą osobę.


Chętnym polecamy wspólne rozwiązywanie sudoku. Kliknij TUTAJ


A teraz kilka zabaw na koncentrację

  • Międzynarodowy alfabet

Pobawimy się w pilotów. Podczas całego lotu piloci utrzymują kontakt radiowy z najbliższą stacją naziemną. W momencie, gdy trzeba przekazać pojedyncze litery lub przeliterować słowa, piloci używają uniwersalnego szyfru. Zamiast pojedynczych liter wymawia się wówczas słowa zaczynające się na daną literę. Załóżmy, że chcesz przekazać przez radio litery: WIATR. Zaszyfrowana wiadomość będzie wyglądała następująco: „Wiosło, Igła, Ala, Tata, Rower”. Czy ktoś z was potrafiłby w ten sposób przeliterować swoje imię? W ten sam sposób możesz zaszyfrować tajną wiadomość dla swojego przyjaciela, rodzica lub brata. Spróbuj!

  • Plum

Wesoła zabawa, która tylko z pozoru jest łatwa. Sami się przekonacie! Pierwszy gracz zaczyna, mówiąc: „Jedna kaczka, dwie nogi, plum!”. Następny gracz dodaje do poprzedniej wypowiedzi i mówi: „Dwie kaczki, cztery nogi, plum, plum!”, kolejny – „Cztery kaczki, osiem nóg, plum, plum, plum, itd. Odpada ten, kto się zaplącze lub nie będzie wiedział, jak kontynuować.

  • Literowa sałatka

Gracz wymyśla wyraz składający się z minimum 5 liter. Następnie zapisuje każdą literę oddzielnie na kartce. Muszą być one tak rozmieszczone, aby partner miał problem z odczytaniem wymyślonego wyrazu. Jeśli mu się uda, to może w nagrodę wymyślić własną sałatkę literową. Dla utrudnienia można wprowadzić limit czasowy.


Na koniec wspólne, rodzinne odkrywanie tajemnic pewnego domu. Zaproście do gry rodziców i rodzeństwo,  przygotujcie dwie duże kartki  i spróbujcie odnaleźć skarb ukryty w tajemniczym domu przez ekscentryczną ciocię. Kliknijcie TUTAJ. ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY I POWODZENIA!


08.05.2020 r.


Witajcie! W ubiegłym tygodniu obchodziliśmy bardzo ważne dla naszego kraju święto – 229 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. Jakie są nasze symbole narodowe? Dlaczego polska flaga jest biało-czerwona?Jak wygląda nasze godło? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w filmie animowanym ”Polskie symbole narodowe – Polak mały”, który można obejrzeć TUTAJ.


Zachęcamy Was także do zapoznania się  prezentacją związaną ze świętami majowymi, ale przede wszystkim z Polską. Poczytajcie zawarte w prezentacji wiadomości, obejrzyjcie  filmy i  pamiętajcie, że patriotą można być od najmłodszych lat – właśnie poprzez znajomość historii, tradycji i kultury naszego kraju. Aby obejrzeć tę prezentację, należy kliknąć TUTAJ.


Polska jest pięknym, zróżnicowanym krajem, w którym znajdują się nie tylko miasta z bogatą historią, ale również malownicze krajobrazy. Ci, którzy kochają góry, powinni zobaczyć Tatry, czyli najwyższe góry na terenie naszego kraju. Na uwagę zasługują także Beskidy, Bieszczady czy Karkonosze – wszystkie są naprawdę piękne! Ci, którzy wolą wypoczywać nad wodą, mogą udać się nad Morze Bałtyckie lub na Mazury - niezwykle malowniczą krainę, która jest doskonałym miejscem dla miłośników jezior. Znajdują się tutaj również piękne lasy, które w sezonie pełne są grzybów. Polska to bez wątpienia kraj, w którym miejsc do zwiedzania i wypoczynku nie brakuje. Niektóre z nich możecie podziwiać w przepięknie zmontowanym, nakręconym przy pomocy drona filmie pt. „Polska z lotu ptaka”. Warto go zobaczyć - jest TUTAJ!


Każdy region naszego kraju ma swoje zwyczaje, tradycje, a także stroje ludowe. Możecie się z nimi zapoznać. grając w grę edukacyjną dostępną TUTAJ.


W tym tygodniu proponujemy wykonanie prostej pracy plastycznej, którą możecie zobaczyć TUTAJ. A może wykonacie taką kwietną łąkę w naszych barwach narodowych? Białe kwiatki mogą mieć czerwone środeczki, a czerwone kwiatki – białe. Spróbujcie! Z pewnością powstanie piękna i ciekawa praca.


A teraz kolejna dawka cotygodniowych animacji tanecznych. Zajrzyj TUTAJ i TUTAJ. Proponujemy Wam też zabawę w naśladowanie zwierząt. To świetna „rozrywka” ruchowa…. Może Rodzice będą odgadywać, jakie zwierzę naśladujecie? Opis zabawy ukryliśmy TUTAJ.


Dla miłośników łamigłówek mamy w tym tygodniu  ZABAWY OD „A” DO „Z”:

  • Wymień, na każdą literę alfabetu, po jednej rzeczy (lub czynności), którą lubisz (np. ananas, bekon, czyścić grill itd.), a potem po jednej rzeczy, której nie lubisz (np. agrest, betonowe ławki, cebula itd.).
  • Do każdej litery swojego imienia dopasuj odpowiednie zwierzę, owoc, a potem miasto (np. Ewa - emu - Elbląg).
  • Wymień jak najszybciej wszystkie litery alfabetu od końca.
  • Ułóż zdania, w których każdy wyraz zaczyna się na tę samą literę, np. „Małe misie mają małe mordki”.

Proponujemy Wam także kilka gier, których zaletą jest to, że można bawić się w nie wszędzie – wystarczy tylko kartka, ołówek i kredki.

1. WĄŻ WYRAZOWY

Pierwszy z graczy zapisuje na kartce dowolne słowo (może być to imię jednego z graczy). Kolejny dopisuje drugie słowo, które musi zaczynać się na ostatnią literę słowa pierwszego. Następny gracz (lub znowu pierwszy) dopisuje następne słowo rozpoczynające się na ostatnią literę słowa poprzedniego. I tak na przemian - tworzymy w ten sposób na kartce węża ze słów. Słowa nie mogą się powtarzać. W zabawie chodzi o to, by stworzyć z wyrazów jak najdłuższego i najbardziej pokręconego węża. Przykład: nożyczki - igła - ananas - ser - róża itd.

2. PORTRET

Na samej górze kartki narysujcie głowę jakiegoś zwierzątka. Następnie zegnijcie ją w taki sposób, aby nie widać było całej głowy, a jedynie jej zakończenie i poproście kolejnego gracza, by dorysował  tułów. Zagnijcie kartkę i przekażcie kolejnemu graczowi – niech ten dorysuje nogi. Kolejny zaś np. ogon. Ciekawe, jakie dziwolągi stworzycie wspólnie?

3. KARTOFEL

To gra dla dwóch osób. Na kartce należy napisać kilkanaście numerków od 1 do 16 czy nawet do 20 ( każdy numerek w dowolnym miejscu kartki). Pierwszy zawodnik rysuje kółko wokół jedynki (to właśnie jest kartofel) i krętą linią łączy ją z dwójką, zakreślając kółko wokół niej. Drugi zawodnik łączy dwójkę z trójką. I tak w kolejnych ruchach zawodnicy łączą ze sobą wszystkie numerki. Linie rysowane przez grających nie mogą się ze sobą stykać ani przecinać. Za takie wykroczenie zawodnik otrzymuje punkt karny. Każdy stara się utrudniać zadanie przeciwnikowi, rysując linie wężykiem.


Na koniec trzeba koniecznie trochę poćwiczyć. Dbajcie o formę, bo mamy nadzieję już niedługo spotkać się z Wami na szkolnym boisku! Przykłady ćwiczeń ogólnorozwojowych i wzmacniających znajdziecie TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ. Życzymy Wam wesołej zabawy!


24.04.2020 r.


Ekologia - mądre słowo,
a co znaczy - powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
- powiedziała mądra sowa...


Witajcie! Ten krótki wierszyk będzie motywem naszych propozycji na nadchodzący tydzień. Na początek obejrzyjcie ciekawą prezentację, z której dowiecie się, skąd się wzięło Święto Ziemi i co trzeba robić, aby ją chronić. Prezentacja dostępna jest TUTAJ. Informacje o tym, co to jest recykling, znajdziecie TUTAJDzieci też mogą przyczynić się do ratowania naszej planety. Wiecie jak? Aby się ciekawie bawić, nie trzeba zabawek kupować – można je wykonać samemu z przedmiotów, którym damy "drugie życie". Przykłady takich rzeczy i sposoby ich wykonania znajdziecie TUTAJW tym tygodniu, zamiast korzystać z instrukcji wykonania pracy plastycznej, spróbujcie zainspirować się tym filmikiem i stwórzcie zabawkę lub inny przedmiot metodą recyklingu. Rodzice z pewnością Wam pomogą! A może weźmiecie udział w ogłoszonym właśnie świetlicowym konkursie pt. "Recykling - dajmy śmieciom drugie życie"?  Regulamin konkursu znajdziecie na końcu naszego wpisu. Gorąco Was zachęcamy do twórczych działań według własnych pomysłów! Niech żyje kreatywność i fantazja!


Prezentujemy Wam przykład jak samodzielnie zrobić grę planszową. Potrzebna jest kartka, kredki i wyobraźnia – POWODZENIA!!!


Jeśli widok rozkwitających kwiatów sprawia wam radość, spróbujcie zrobić taki eksperyment:

  1. Narysujcie kwiatki.
  2. Pokolorujcie je i wytnijcie.
  3. Zawińcie ostrożnie każdy płatek do środka (np. przy pomocy ołówka).
  4. Nalejcie wody do miski lub innego naczynia.
  5. Na powierzchni wody połóżcie zwinięte kwiatki.
  6. Podziwiajcie, jak rozkwitają.

Uczniom, którzy lubią łamigłówki, proponujemy zabawę online, którą znajdziecie TUTAJ.


A teraz cotygodniowa porcja ruchu – nasza propozycja tańców animacyjnych. Znajdziecie je TUTAJ i TUTAJWszystkim, którzy stęsknili się za zajęciami w szkolnej auli, proponujemy serię ćwiczeń, które ukryliśmy TUTAJ. Dbajcie o formę przed wakacjami! 


Dla miłośników rozrywek umysłowych i zagadek mamy tym razem takie zadania.


S A Ł A T K A   S Ł O W N A

Każdy uczestnik ma kartkę i długopis. Jednej osobie daje do ręki flamaster i kładzie przed nią gazetę, w której ma ona zaznaczyć sześć wyrazów. Teraz pozostali układają z nich jakąś historię. Po trzech minutach każdy czyta swój tekst. Ten, kto wymyślił najweselszą historię, może jako następny wybrać z gazety kolejne sześć wyrazów.


Z A G A D K I  P A N T O M I M I C Z N E 

Każdy przedstawia kolejno – bez słowa i bez posługiwania się rekwizytami, tylko gestem i mimiką – jakąś czynność albo scenkę z życia, np. mycie zębów, wbijanie gwoździa, rąbanie drewna, przyszywanie guzika, prowadzenie samochodu, rozpakowywanie prezentu, zawiązywanie krawata, budowanie domku z kart, dekorowanie tortu. Widzowie powinni odgadnąć, co przedstawiano i opowiedzieć historyjkę związaną z prezentacją. Czy będzie podobna do tej, która powstała w wyobraźni aktorów? Wygrywa ten, kto najszybciej odgadnie, jaka czynność jest prezentowana.


B E Z   S Ł Ó W

Na stoliku leży kilka kartek (czystą stroną do wierzchu) z napisami: kot, żaba, krowa, ogrodnik, krawiec itp. Uczestnik po wylosowaniu kartki ma wyrazić jej treść za pomocą gestów. Wygrywa ten, kto najszybciej odgadnie przedstawianą treść.


S P R A W N E   R Ę C E

Gra podobna do bierek, tylko rekwizyty robimy sobie sami. Do miski z wodą wrzucamy kilka patyczków długości ok. 15 cm. Uczestnik trzyma w jednej ręce widelec, a w drugiej talerzyk. Widelcem stara się wyłowić patyczki i ułożyć je na talerzyku. W czasie wykonywania zadań widzowie mogą dopingować zawodnika lub żartować z jego czynności. Prowadzący zabawę odnotowuje czas wykonania wszystkich zadań przez kolejnych uczestników i przyznaje punkty za jakość ich wykonania (np. od 1 do 3).


Życzymy Wam wielu ciekawych pomysłów i miłej zabawy. Zachęcamy do udziału w naszym konkursie ! Trzymajcie się zdrowo  i do zobaczenia!


REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO "Recykling - dajmy śmieciom drugie życie"

Konkurs organizowany jest przez nauczycieli świetlicy w Szkole Podstawowej nr 32 w Bielsku-Białej.

  1. Cele konkursu:

– dostarczenie wiedzy na temat recyklingu i powtórnego wykorzystania odpadów;

– rozwijanie inwencji twórczej w zakresie plastyki;

– rozwijanie sprawności manualnej i zdolności plastycznych;

– promowanie twórczości dziecięcej;

  1. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 Naszej Szkoły.
  2. Czas trwania konkursu: od 24.04.2020 r. do 18.05.2020 r.
  3. Dowolny temat, forma i technika wykonania pracy - liczymy na waszą kreatywność 😉 (mogą to być recyklingowe ludziki, stworki, zwierzątka, zabawki itp.).
  4. Materiał, który będzie wykorzystany musi pochodzić z odpadów/recyklingu (np. plastikowa butelka, nakrętki, papier, opakowania po różnych produktach).
  5. Każdy uczestnik może wykonać maksymalnie jedną pracę, indywidualnie lub z pomocą opiekuna.
  6. Zdjęcie gotowej pracy należy wysłać na adres mailowy: swietlica-sp32@wp.pl.
  7. Kryteria wyboru prac:

– pomysłowość;

– wrażenie artystyczne;

– wykorzystanie surowców wtórnych.

  1. Ogłoszenie wyników odbędzie się 20 maja 2020 r. Nagrodą w konkursie jest dyplom i drobne upominki.
  2. Wyniki konkursu zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły.
  3. Zdjęcia nadesłanych prac pozostają do dyspozycji organizatora konkursu. Udział w konkursie jest jednoznaczny z przyznaniem prawa do wykorzystania prac oraz danych personalnych w celu popularyzacji konkursu. Zgłoszenie prac na konkurs jest równoznaczne z akceptacją warunków regulaminu, zgodą na publikację danych osobowych z zamieszczeniem fotografii pracy na stronach internetowych.

17.04.2020 r.


Witamy! Na początek proponujemy Wam, abyście stworzyli DOMOWĄ GALERIĘ SZTUKI. Przypomnijcie sobie popularną i lubianą technikę malowania akwarelą „Mokre w mokrym”. Malując w ten sposób, otrzymujemy bardzo ciekawe, nieprzewidywalne efekty. Zobaczycie sami, jak można obserwować mieszanie się kolorów. Można  zacząć od stawiania kolorowych plamek. Na początek  zestawcie dwa lub trzy wybrane przez Was kolory, np. zielony i żółty.  Zajrzyjcie na stronę, na której kolega w Waszym wieku prezentuje 5 sztuczek z akwarelą, które warto znać. Wystarczy kliknąć TUTAJ. Życzymy Wam owocnej zabawy! A może i Rodzice z Wami poeksperymentują…. Kiedy już poznacie technikę wykonywania tych kolorowych plamek, możecie zrobić takie oto prace:

 

Powstałe plamki wycinamy i naklejamy na kartki różnego koloru. Możemy w ten sposób tworzyć kosmiczne obrazy, leśne stworki, podwodne dziwadła, duszki itp. Wystarczy tylko domalować, dorysować lub dokleić odpowiednie tło. Wszystko zależy od waszego pomysłu!


Przesyłamy Wam  linki do stron z przykładami prac plastycznych, które mogą być inspiracją do wykonania własnych wiosennych dekoracji. Zachęcamy do tworzenia dzieł z tego, co jest w domu – bez chodzenia po sklepach. Liczy się pomysłowość i inwencja - bocian, kwiat.


Jak  zawsze zachęcamy Was do codziennych ćwiczeń ruchowych. Tym razem proponujemy ćwiczenia z woreczkami, które można obejrzeć TUTAJ.


Polecamy Wam też proste ćwiczenia z piłeczką, do których używamy kubka po jogurcie, margarynie itp. Potrzebujemy przynajmniej dwóch kubków. Piłeczka najlepsza jest pingpongowa, ale może być również zrobiona z foli aluminiowej.

  • Dziecko ma kubek i piłeczkę (na przykład pingpongową) i balansuje piłeczką na dnie odwróconego do góry dnem kubka. Zmienia pozycje - stoi, chodzi, siada, wstaje itp.;
  • Dziecko wyrzuca piłeczkę z kubka przed siebie, wyprzedza ją i ponownie łapie do kubka;
  • Dziecko wyrzuca piłeczkę z kubka w powietrze i po odbiciu od ziemi łapie ją z powrotem do kubka;
  • Dziecko wyrzuca piłkę z kubka do góry i łapie ją do kubka. Ćwiczenie można utrudnić, dodając dodatkowe zadania, np. wyrzucenie prawą ręką, łapanie lewą, wykonywanie obrotu i tym podobne;
  • Dziecko drybluje kubkiem odwróconym do góry dnem, przy użyciu bardziej sprawnej ręki, w jednym miejscu, w ruchu, ze zmianą rąk itp.;
  • Dziecko odbija piłeczkę z kubka od ściany. Rzuca piłeczką do kubka stojącego na podłodze;
  • Dziecko trzyma w każdej ręce jeden kubek i przerzuca piłeczkę z jednego do drugiego.

A może poćwiczycie wspólnie z rodzicami? Spróbujcie! Z pewnością będzie to dobrze spędzony czas! Przykłady takich ćwiczeń znajdziecie TUTAJ.


Miłośnicy tańców animacyjnych w tym tygodniu też znajdą dla siebie coś interesującego. Nasze propozycje znajdziecie TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ.


A teraz kolejna porcja zabaw słownych

1. Rymy: Podajemy jakiś wyraz i wspólnie tworzymy do niego kilka rymów, np. filiżanka - skakanka - polanka itd. Później możemy podzielić się na zespoły, które znajdują rymy do podanych przez wyznaczone osoby wyrazów. Wygrywa ten zespół, który poda jak największą liczbę rymów w podanym czasie.

2. Dwa w jednym: Zadaniem każdej osoby jest napisanie jak największej liczby wyrazów, w których ukryty jest inny wyraz, np. grudzień, kwiecień, czekolada, tatarak itd. Możemy ustalić limit czasowy.

3. Zapamiętaj: Piszemy na karteczkach różne wyrazy, np. związane z porą roku, świętami, z domem itp. Układamy je w dowolnej kolejności. Następnie prosimy gracza o zapamiętanie kolejności ułożenia wyrazów. Prosimy uczestnika zabawy, aby się odwrócił i zamieniamy kolejność ułożenia wyrazów. Zadaniem gracza jest uszeregowanie wyrazów poprawnie (możemy ustalić czas wykonania tego zadania, np.1 minutę).

4. Plątanina: Na kartce piszemy dowolny, ale długi wyraz, np. czekoladopodobny, czarodziejka, Małgorzatka, Karolinka, Wielkanoc itp. Zadaniem dziecka jest napisanie jak największej liczby wyrazów powstałych z liter wchodzących w skład podanego wyrazu. Należy z góry ustalić zasady, np. piszemy tylko rzeczowniki.


A  może rozwiążecie  łamigłówki dostępne on-line? Kliknijcie TUTAJ.


 Teraz  propozycja  zabaw „na czas”.

1. Rekordy w pisaniu: Jak długo zajmie Wam napisanie swojego imienia i nazwiska, ręką, potem trzymając palcami u nogi? Zbyt proste? No to napiszcie swoje imiona od tyłu! Wyniki zapisujcie dla porównania.

2. Trójka z plusem: W tej zabawie na dodawanie punktem wyjścia jest dwójka. Należy dodać do niej trójkę, a do wyniku dodawania – kolejna trójkę itd. A więc: 2, 5, 8, 11... Do ilu doliczysz w ciągu jednej minuty?

3. Imiona: Każdy gracz zapisuje na kartce pierwsze trzy litery swojego imienia, np. Bartek musi zapisać literki: B A R. Po uruchomieniu stopera odliczającego trzy minuty każdy musi zapisać na kartce jak najwięcej wyrazów zawierających te trzy litery. Kolejność liter nie ma znaczenia. Przykład: B, A, R, - bar, branie, arab, krab itp.

4. 100 minus: Zacznij od 100 i za każdym razem odejmuj 2, np. 100, 98, 96, 94... Jak daleko zajdziesz w liczeniu w ciągu minuty?

5. Trening pamięci: Ile czasu minie, zanim gracz:

  • Przypomni sobie, co jadł przedwczoraj na obiad?
  • Jakie prezenty dostał na ostatnie urodziny?
  • Wymieni imiona i nazwiska dwunastu kolegów lub koleżanek z klasy?
  • Przypomni sobie, jaki kolor oczu mają rodzice, rodzeństwo itd.

Po tylu różnych formach aktywności – czas na relaks.  Informujemy Was, że Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej stworzyło specjalną  stronę, na której można do woli oglądać przygody Bolka i Lolka, Reksia, Pampaliniego, Klipera czy Baltazara Gąbki! Są takie przeboje jak "Wielka podróż Bolka i Lolka" czy "Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie". Można też poznać tajemnice tworzenia Waszych ulubionych bajek. Link do kanału znajduje się TUTAJ


Życzymy Wam wielu wspaniałych pomysłów i miłej, twórczej zabawy.


03.04.2020 r.


Witajcie! Przed nami  tydzień, w którym będziemy przygotowywać się do Świąt Wielkanocnych. Mamy dla Was wiele ciekawych propozycji na różne formy aktywności w wielkanocnym klimacie. Ale zanim zaczniecie się dobrze bawić, posłuchajcie tej piosenki i pomóżcie rodzicom stworzyć w domu świąteczny nastrój. Wystarczy kliknąć TUTAJ.


Proponujemy także wykonanie prostej pracy plastycznej.


Instrukcja wykonania:

Przygotujcie kartkę z bloku, farby, pędzelek, nożyczki, klej i papier kolorowy. Czystą dłoń pomalujcie gęstą farbą plakatową i starannie odbijcie na kartce w sposób podany na przykładzie. Umyjcie dokładnie ręce! Po wyschnięciu domalujcie kurce kolorowe pióra (można farbami, kredkami lub flamastrami), doklejcie lub dorysujcie szyję i główkę. Pamiętajcie o dzióbku i czerwonym grzebyku. Z kolorowego papieru wytnijcie pisanki, które możecie przyozdobić według własnego pomysłu. Przyklejcie, domalujcie trawkę i gotowe!

Kurkę można też wykonać z wytłoczki po jajkach w sposób podany TUTAJ.

Zobaczcie też, jak szybko i łatwo wykonać zajączka, który wprowadzi wiosenny klimat w Waszym domu. Taki zajączek może być też trafionym prezentem dla Najbliższych. Instrukcję znajdziecie TUTAJ.

Jeśli zaś chcecie dowiedzieć się, jak narysować baranka, też mamy dla Was propozycję. Ukryliśmy ją TUTAJ.

Wspólnie z Rodzicami możecie przy pomocy różnych technik zrobić piękne pisanki. Przepis na nie znajdziecie TUTAJ.


Nie zapominajcie o codziennej porcji ruchu! Troszkę leniwym proponujemy proste ćwiczenia w rytm muzyki. Znajdziecie je TUTAJ.

Miłośnikom tańców animacyjnych polecamy energiczne wygibasy, które znajdują się TUTAJ.


A teraz porcja wiosennych łamigłówek!

Zabawa słowna - zakreśl 8 nazw wiosennych kwiatów. Jeśli dostrzeżesz je na pierwszy rzut oka, to znak, że jesteś bardzo spostrzegawczy/a.

MŻONKAŻONKILOF

DOFORSYCJANEKÓW

WYKROKUKROKUSKUS

ZAPRZEBIŚNIEGOWY

 HULAJNOHIACYNTIA

WYSZKOLISZAFIREKLAMA

PIERWSZYPIERWIOSNEK

TRZEBATULIPANUJE

Zachęcamy do tworzenia własnych wykreślanek!


A może gra w kalambury? Jest ich wiele rodzajów.

Rysowane - uczestnik musi narysować hasło, ale nie może nic mówić i pisać.

Pokazywane - uczestnik za pomocą mimiki i odgrywania scenki przedstawia hasło. Nie wolno nic mówić.

Mówione - uczestnik przedstawia hasło za pomocą słów, ale nie może użyć żadnego z wyrazów, które występują w danym haśle, np. hasło brzmi „Wielkanoc”, uczestnik mówi np. jajka,  baba, baranek, święconka, pisanki itp.

Jak grać?

Jedna z osób wymyśla hasło, druga je odgaduje. Aby ułatwić zadanie, można podać kategorię hasła, np. tytuł filmu, przysłowie, kolor, zwierzę. Druga osoba musi odgadnąć hasło np. w minutę. Można też grać w więcej osób, dzieląc się na drużyny.


NASZA PROPOZYCJA ZABAW Z RODZICAMI


PRZEDMIOT NA LITERĘ…

Ktoś z rodziny wybiera sobie jakąś rzecz w pokoju, następnie mówi głośno: „Mój przedmiot zaczyna się na literę...”. Inni zgadują, o jaki przedmiot chodzi. Jeśli nie zgadną w ciągu trzech minut, trzeba podać drugą literę tego słowa. Kiedy zostanie odgadnięte, zaczyna kolejna osoba.


TO, CO WIDZĘ

Rozglądamy się i mówimy: „To, co widzę, jest (okrągłe, drewniane, ciężkie...) i służy do...”. Ten, komu zadajemy zagadkę, zgaduje. Możemy się tak bawić w większym gronie lub tylko we dwójkę.


JA WIDZĘ – TY SZUKASZ

Też można się bawić wszędzie. Ktoś mówi: „Widzę coś, czego nie widzicie – i to jest w paski”. Inni rozglądają się i szukają przedmiotu w paski. Kto wskaże  szukany przedmiot, może teraz powiedzieć: „Widzę coś, czego nie widzicie – i to jest ...”.


A może pobawicie się w naukowców i wykonacie eksperyment z jajkiem? Potrzebujecie słoik, jajko i ocet. Do słoika wlewamy ocet, przy pomocy łyżki ostrożnie wkładamy jajko tak, aby było całkowicie zalane octem i zostawiamy na 24 godziny. Wyciągamy i…? Co stało się z jajkiem? Zapiszcie, a jak się spotkamy, wymienimy swoje doświadczenia!


Znacie te dawne, wielkanocne zabawy?Jakie? Poczytajcie!


Kto najdalej?

Wszyscy uczestnicy  stają w szeregu. Na znak toczą jajka po ziemi. Wygrywa osoba, której jajko potoczyło się najdalej.


Waletka inaczej wybitka.

Różne są nazwy tej zabawy. Polega na stukaniu się ugotowanymi jajkami. Wygrywa ten, czyje jajko się nie rozbije lub ucierpi najmniej podczas wszystkich potyczek. Odmianą tej zabawy może być zbijanie sobie wzajemnie balonów w kształcie jajka. Technika dowolna, ale nie ma oszukiwania i np. wspierania się igłą czy długopisem.


Rzucanie pisanek

Ta zabawa polega na rzucaniu do siebie (zatem parami) pisanek. Przy każdym rzucie, w którym uda się złapać jajko i nie spadnie na ziemię, para oddala się od siebie o jeden krok. Zabawa się kończy, kiedy pisanka wyląduje na ziemi.


Można też wspólnie pobawić się w zgadywanie

1. Po podwórku zwykle chodzi, małe dziatki z sobą wodzi. Czasem nóżką coś wygrzebie i dla dzieci, i dla siebie.
2. Jak się nazywa skorupka od jajek, co na Wielkanoc świetnie się nadaje?
3. Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty?
4. Długie uszy, ogon mały, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni?
5. Twardą skorupką z wierzchu okryte, za to śniadanie jest znakomite!
6. Słabo fruwa, choć to ptak. A jak śpiewa? Ko- ko-dak!
7. Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze.
8. Białe, złote, malowane i kraszane, i pisane. Na Wielkanoc darowane...
9. Jak się nazywa pan w kurniku, co ciągle woła kukuryku?!
10. Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem, a jak grzyby niesie, to pachnie lasem.


Mamy nadzieję, że nasze propozycje na nadchodzący tydzień zainspirują Was do wielu artystycznych działań. Polecamy Wam także bardzo ciekawy program telewizyjny pt. "Wesoła nauka" emitowany od poniedziałku do piątku w TVP2 o godz.11.05. Przybliża on fascynujący świat nauki poprzez zaskakujące eksperymenty, doświadczenia naukowe oraz kreatywne gry i zabawy.


27.03.2020 r.


Na początek w tym trudnym czasie proponujemy film edukacyjny o tym, dlaczego nie możemy się spotykać. Można go obejrzeć TUTAJ.


Dla uczniów, którzy tęsknią za tańcami animacyjnymi, też mamy propozycję! Wystarczy kliknąć TUTAJ.


Za oknem wiosna, więc miłośników zajęć plastycznych zachęcamy do wykonania takiej oto pracy... 


Instrukcja wykonania:

Kartkę z bloku trzeba zmiąć w dłoniach, mocno ścisnąć, a następnie delikatnie rozłożyć. Pomalować rozwodnioną farbą plakatową. Z kawałka ręcznika papierowego zrobić kulkę. Wyłożyć kleks gęstej farby na mały talerzyk, rozrobić z odrobiną wody. Maczać papierową kulkę w farbie i stemplować nią kartkę. Poczekać aż wyschnie! Następnie poszukać starych gazet i powycinać z nich bazie, nakleić na kartkę. Flamastrem dorysować otoczki bazi i gałązki. Gotowe!


Skoro już znajdziecie stare gazety, to wykorzystajcie je do zabaw! Gazety mają bardzo szerokie zastosowanie w zależności od tego, którą z ich właściwości wykorzystamy. Może to być na przykład ich wielkość, masa, zmienność kształtów i tym podobne. Ze względu na te właściwości gazeta może być przeszkodą, przyborem do ćwiczeń, częścią ubrania, lornetką czy instrumentem muzycznym.

Ćwiczenia ruchowe:

- ułóż gazety w rzędzie z przerwami, przechodź po gazetach jak po kamieniach;

- podobne ćwiczenie z tą różnicą, że  gazety omijasz, przeskakujesz jakby to był tor przeszkód;

- połóż gazety na podłodze i staraj się dmuchać, przesuwać leżącą gazetę, im dalej, tym lepiej;

- jeśli masz gdzie biegać, przyłóż gazetę do piersi i nie przytrzymując jej rękami, biegnij tak szybko, aby gazeta nie spadła, stopniowo utrudniaj sobie ćwiczenie, składając gazetę;

- na koniec postaraj się oderwać od gazety jak najdłuższy kawałek.


Miłośnikom origami polecamy zabawy, które można obejrzeć TUTAJ.


Uczniom, którzy lubią łamigłówki, proponujemy następujące ćwiczenia!

Poprzestawiaj litery, aby powstały nazwy zwierząt. Jeśli zdążysz w mniej niż 2 minuty, jesteś bardzo bystry/a.

lsi, seip, jaczą, lórikk, amotihpop, rugank, opeintezr

Takie łamigłówki słowne możecie przygotować sami dla swojego rodzeństwa i rodziców.


Anagramy - możesz je tworzyć wszędzie, np. z wyrazów w gazecie, na ulicznych reklamach, ulotkach... Z liter danego słowa, np.czarny, ułóż zupełnie inny wyraz - narcyz

czarny - narcyz

EKRAN - ................

BRYKA - ...............

NOTES - ................

MAKRELA - .................

RZEKA - .....................

SOK - ..............

KOT - .................

REKIN - ................

ROPA - .............

WIRUSY - ..................

BURZA - ...................

ROWEREK - ................

Podpowiedź: jeśli będziesz miał kłopot, napisz sobie każdą literę osobno na karteczce i przesuwaj tak, aż utworzy się nowe słowo.


Zabawa w kolor - skojarzenie

Co przygotować: wytnij 5 kartoników o bokach około 6 i 8 cm.

Każdy z nich oklej kartką w jednym kolorze lub pokoloruj, ale tak, aby po obu stronach były różne kolory. Kolory nie mogą się powtórzyć.

Jak grać?

Liczba graczy: 2-3 osoby. Na stole połóż kartoniki w stosiku. Pierwszy gracz mówi na głos skojarzenie z kolorem, który jest na górnym kartoniku, np. żółty - kanarek, następna osoba odwraca kartonik i mówi kolejne skojarzenie z kolejnym kolorem. Odłóżcie kartonik na spód stosiku i grajcie dalej. Przy drugiej kolejce jest trudniej, bo słowa nie mogą się powtarzać