Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

CO NOWEGO W ŚWIETLICY? MARZEC I KWIECIEŃ 2025

12-05-2025 11:44 świetlica

Marzec w świetlicy szkolnej upłynął grupie Różowej pod znakiem radosnego wypatrywania wiosny. Dzieci z entuzjazmem angażowały się w różnorodne aktywności, które nie tylko rozwijały ich kreatywność i umiejętności manualne, ale także wzmacniały więzi społeczne. Wspólnie robiły piękne kwiaty z bibuły z okazji Dnia Kobiet. Pierwszy Dzień Wiosny świętowały wspólnie z innymi klasami. Głównym punktem tych zajęć było tworzenie barwnej łąki. Dzieci z zapałem pracowały nad wyczarowaniem kolorowych kwiatów, zielonych traw i wesołych owadów z różnych materiałów. Aula była wypełniona śmiechem i wiosenną energią. Międzynarodowy Dzień Wody dzieci obchodziły razem z grupą fioletową. Z zapałem obserwowały jak woda zmienia swoje stany skupienia, mieszały różne substancje by zobaczyć co się stanie. Każdy eksperyment był dla nich nie tylko świetną zabawą, ale przede wszystkim cenną lekcją o znaczeniu wody w naszym życiu. Kwietniowe dni upływały w atmosferze wyczekiwania na Święta Wielkanocne. Dzieci tworzyły barwne prace plastyczne. Konkurs na " Świąteczne Jajo" był nie tylko świetną zabawą i okazją do wykazania się talentem plastycznym, ale także wspaniałą lekcją tradycji i szacunku do świątecznych zwyczajów. Jedna z naszych dziewczynek z grupy różowej zdobyła trzecie miejsce w tegorocznym konkursie. Młodej artystce gratulujemy sukcesu! Wykorzystując uroki słonecznej aury dzieci przenosiły swą energię i entuzjazm na świeże powietrze. Biegi, gra w piłkę, zabawy w chowanego i inne ulubione przez dzieci aktywności wypełniały czas spędzany na zewnątrz i były również okazją do integracji i czerpania radości z pięknej wiosennej pogody.  

W marcu i kwietniu także grupa Brązowa przygotowywała się do Świąt Wielkanocnych. Dzieci tworzyły ozdoby świąteczne oraz wielkanocne jajka, które wzięły udział w szkolnym konkursie. Po nadejściu wiosny grupa założyła swój szkolny ogródek, w którym siała warzywa i kwiaty. Pierwszoklasiści posadzili również sadzonki kwiatów ozdabiając teren swojej szkoły.

W marcu i kwietniu dla  grupy Niebieskiej zaplanowano zajęcia czytelnicze, które odbywały się w każdy poniedziałek i czwartek. Marzec poświęcony był osobie i twórczości Jana Brzechwy. Dla dzieci niespodzianką był fakt, że pisarz naprawdę nazywał się inaczej. Czytały, słuchały i omawiały wiersze opowiadające o cechach i zachowaniach dzieci oraz zwierząt. Poznały też dłuższy utwór – bajkę pt. „Opowiedział dzięcioł sowie”. W kwietniu, w związku z rocznicą urodzin pisarza, przybliżono wychowankom Hansa Christiana Andersena. Odbywało się to w oparciu o książkę Wioletty Piaseckiej pt. „W poszukiwaniu szczęścia. Baśniowa biografia Andersena”. Dzieci słuchały bądź oglądały filmowe wersje następujących baśni: „Brzydkie kaczątko”, „Stokrotka”, „Calineczka”, „Słowik”, „Dzikie łabędzie”. W ramach podsumowania zajęć uczniowie wykonali wspólnie mapę mentalną „Co wiem o życiu Andersena”. Zauważyli też, że w poznanych baśniach ukryte są niektóre fakty z jego trudnego życia.

W miesiącach marzec i kwiecień w grupie Zielonej zrealizowano  ciekawe i wartościowe zajęcia edukacyjno-wychowawcze, które wspierały rozwój emocjonalny, społeczny, intelektualny i artystyczny uczniów. Z okazji Międzynarodowego Dnia Pisarza dzieci poznały sylwetki autorów książek dla dzieci, rozmawiały o pracy pisarza i dowiedziały się, jak powstają książki. W ramach działań twórczych uczniowie wykonali ilustracje do swoich ulubionych historii oraz zaprojektowali okładki wymyślonych książek. Podczas Dnia Doceniania dzieci obejrzały film edukacyjny, który stał się inspiracją do rozmowy o wdzięczności i pozytywnym zachowaniu wobec innych. W kolejnym dniu odbyła się Bajkoterapia poświęcona emocji złości – dzieci uczyły się, jak ją rozpoznawać i skutecznie rozładowywać. Wykorzystywaliśmy metody takie jak muzyka relaksacyjna, medytacja, ćwiczenia oddechowe oraz rozmowy kierowane o emocjach bohaterów bajek terapeutycznych. Uczniowie obejrzeli także film edukacyjny prezentujący historię i obchody Dnia Kobiet w różnych kulturach. Odbyła się rozmowa o tradycjach tego święta w Polsce, a dzieci przygotowały laurki dla mam i koleżanek z klasy, okazując wdzięczność i życzliwość.

W ramach rozwijania kompetencji społecznych, dzieci obejrzały bajkę z morałem i uczestniczyły w rozmowie o emocjach postaci oraz konsekwencjach kłamstwa. Zajęcia miały na celu kształtowanie postaw prawdomówności i zaufania. Podczas zajęć uczniowie odgrywali scenki dotyczące codziennych sytuacji, analizując zachowania bohaterów. Ćwiczono również kulturę osobistą w praktyce. Dzieci pracowały także    z kolorowankami kodowanymi, rebusami i zagadkami, rozwijając koncentrację, pamięć wzrokową i logiczne myślenie.

W ramach aktywności artystycznych dzieci wykonały wiosenne kwiaty i kolorowe drzewka z wycinek gazet. Utrwalano piosenkę „Przyszła pani wiosna”. Uczniowie wzięli udział w projekcie integracyjnym „Wiosenna łąka”, przygotowując makietę na auli szkolnej i biorąc udział w zabawach ruchowych. Po lekturze książki „Jak Wojtek został strażakiem?” dzieci opowiadały o swoich marzeniach dotyczących przyszłości oraz wykonały prace plastyczne przedstawiające wymarzone zawody. W ramach zajęć profilaktycznych zorganizowana została lekcja  dotyczącą gry w karty poker z użyciem pieniędzy, zorganizowano pogadankę na temat hazardu i uzależnień społecznych. Odbyła się również rozmowa o zagrożeniach płynących z nadmiernego korzystania z Internetu po projekcji filmu edukacyjnego.

Z okazji Dnia Ziemi dzieci obejrzały film edukacyjny, brały udział w pogadance na temat ochrony środowiska oraz rozwiązywały zagadki związane z segregacją śmieci. Podczas burzy mózgów stworzono wspólną listę prac porządkowych w domu i ogrodzie. Odbyła się rozmowa sprawdzająca wiedzę dzieci o tradycjach świątecznych w Polsce. Uczniowie obejrzeli film edukacyjny o obchodach Wielkanocy na świecie oraz wykonali prace plastyczne – wielkanocne jajka, wykorzystując różne techniki.

 W grupie Pomarańczowej marzec obfitował w wydarzenia artystyczne i edukacyjne, które rozwijały kreatywność, zdolności manualne, muzyczne oraz świadomość ekologiczną dzieci.

W pierwszej połowie miesiąca dzieci wzięły udział w Dniu Otwartym Szkoły, gdzie grupa pomarańczowa zaprezentowała wyjątkowy występ artystyczny. Dzieci z zaśpiewały piosenkę o przyjaźni, a następnie zaprezentowały układ ruchowy z papierowymi talerzykami do muzyki klasycznej, co pokazało ich rozwijającą się wrażliwość muzyczną oraz zdolności koordynacyjne. Występ zakończył się energicznym tańcem Pedro, który wywołał uśmiechy na twarzach publiczności i został nagrodzony gromkimi brawami.

Podczas zajęć „Mały Kreator” dzieci pracowały z kreatywnymi klockami, budując m.in. domy, wieże i pojazdy. W trakcie pracy wykazywały się pomysłowością, planowaniem przestrzennym oraz umiejętnością współpracy. Zajęcia te nie tylko pobudzały wyobraźnię, ale również rozwijały sprawność manualną i logiczne myślenie.

W ramach projektu „Poznaję dźwięki” dzieci brały udział w zajęciach muzyczno-ruchowych, podczas których wykonywały figury ruchowe do utworów muzycznych. Celem tych zajęć było rozwijanie poczucia rytmu, ekspresji oraz umiejętności interpretowania muzyki poprzez ruch. Dzieci chętnie uczestniczyły w ćwiczeniach i zabawach, często wnosząc do nich własne pomysły i improwizacje ruchowe.

Dzieci z grupy pomarańczowej zaangażowały się również w działania proekologiczne – wybrane osoby przygotowały pracę plastyczną na wystawę ekologiczną, której tematem były odnawialne źródła energii. W swoich rysunkach przedstawiły m.in. wiatraki, panele słoneczne i elektrownie wodne. Praca ta pozwoliła na wprowadzenie podstawowej wiedzy ekologicznej, rozwijała wyobraźnię oraz uczyła odpowiedzialności za środowisko.

Na zakończenie miesiąca odbyły się zajęcia w ramach projektu „Uniwersytet dzieci”, których tematem była sztuka ludowa. Dzieci obejrzały film edukacyjny pokazujący, jak dawniej dekorowano domy i przedmioty codziennego użytku. Następnie rozmawiały o znaczeniu sztuki ludowej w polskiej tradycji, poznając wzory łowickie i kurpiowskie. Zajęcia zakończyły się twórczym działaniem – dzieci wykonały własne okładki i kolorowanki inspirowane poznanymi wzorami.

W kwietniu kontynuowano w grupie  działania wspierające kreatywność, muzykalność oraz świadomość kulturową dzieci. W ramach zajęć rozwijających myślenie twórcze dzieci tworzyły ilustracje z kolorowych figur geometrycznych. Zadaniem było stworzenie obrazu przy użyciu różnych kształtów (trójkątów, kół, kwadratów) w dowolnej kompozycji. Dzieci z entuzjazmem podeszły do tego zadania, tworząc m.in. kwiaty, zwierzęta, domy i pojazdy. Zajęcia rozwijały wyobraźnię przestrzenną, poczucie estetyki oraz precyzję manualną. W projekcie „Poznaję dźwięki” kontynuowano ćwiczenia ruchowe, tym razem do muzyki klasycznej. Dzieci wykonywały proste układy taneczne, improwizacje oraz figury dostosowane do tempa i charakteru utworów. Zajęcia odbywały się w spokojnej, twórczej atmosferze, sprzyjającej koncentracji i relaksowi, a jednocześnie wspierającej rozwój koordynacji ruchowej i wrażliwości muzycznej.

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych dzieci rozmawiały o tradycjach i zwyczajach świątecznych – dzieliły się doświadczeniami z domu, mówiły o malowaniu pisanek, święconce i wspólnych rodzinnych spotkaniach. W części plastycznej zajęć wykonały kolorowe kurczaczki oraz pisanki z wykorzystaniem różnych technik (wycinanki, wyklejanki, malowanie), co pozwoliło rozwijać sprawność manualną oraz twórcze myślenie.

 W marcu grupa Fioletowa szukała wiosny na terenie podwórka szkolnego. Poznaliśmy kwiaty wiosenne, wykonaliśmy kilka wiosennych prac plastycznych z wykorzystaniem np: płatków kosmetycznych lub patyczków kosmetycznych. Z okazji Dnia Wody poznaliśmy historię powstania tego dnia oraz przeprowadziliśmy różne  doświadczenia wykorzystując do nich m.in. barwniki spożywcze, pieprz mielony, cynamon , mleko, kolorowe cukierki, olej , tabletki musujące, płyn do naczyń, sól , jajka no i oczywiście wodę:) Zaprosiliśmy na ten pokaz grupę różową. Wzięliśmy udział w warsztatach wiosennych , na których wspólnymi siłami udało nam się wykonać piękna łąkę. Stworzyliśmy prace plastyczne  na konkurs " Jajo wielkanocne"   wykorzystując w tym celu skrawki materiałów, guziki, wstążki , piórka i inne ozdoby. Michał Komędera zdobył 1 miejsce w kategorii klas 1. Poznaliśmy zwyczaje Wielkanocne, rozwiązaliśmy quiz. Obejrzeliśmy przedstawienie w wykonaniu grupy srebrnej. Gdy tylko pogoda pozwalała spędzaliśmy aktywnie czas na boisku lub placu zabaw. Przy okazji Dnia Ziemi porozmawialiśmy sobie o ekologii, recyklingu, wyjaśniliśmy trudne pojęcia, przypomnieliśmy sobie zasady segregacji odpadów. W związku ze świętami majowymi obejrzeliśmy film edukacyjny na ich temat oraz samodzielnie wykonaliśmy flagi Polski.

W marcu grupa Srebrna po powrocie z ferii zimowych zrealizowała zajęcia związane z Dniem Dinozaura - uczniowie nauczyli się składać papierowe dinozaury origami, wykonali szkielety prehistorycznych gadów z patyczków higienicznych oraz urządzili Kącik Dinozaurów. Podczas zajęć plastycznych powstały kolorowe motyle malowane farbami i barwione za pomocą bibuły. Początek wiosny zainspirował "sreberka" do stworzenia łąki origami z kwiatów wykonanych z kolorowych papierowych kółek a także do przygotowania wiosennego lapbooka. W marcu "świetliczaki" pracowały też intensywnie w ramach świetlicowych warsztatów teatralnych nad przygotowaniem przedstawienia pt. "Brzydkie Kaczątko". W kwietniu tematyka zajęć skoncentrowana została wokół Wielkanocy - uczniowie wykonali papierowe jajka origami, wielkanocne kartki i ozdoby ze styropianowych jajek. "Sreberka" zaprezentowały na szkolnej scenie kolegom z pozostałych grup swoje przedstawienie na podstawie baśni J. Ch. Andersena. Jak co miesiąc powstało wiele ciekawych prac plastycznych, a dni pełne wiosennego słońca dały okazję do spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Grupa Czerwona i Żółta kontynuowała realizację ogólnopolskiego programu „Mogę być kim chcę”. Wśród wykonanych zadań znalazły się  zajęcia z nauczycielem biblioteki Panią Renatą Pysz oraz spotkanie ze szkolnym logopedą Panią Renatą Klajner.  Uczniowie obchodzili także Światowy Dzień Dzikiej Przyrody. Zabawą w kodowanie wychowankowie uczcili Dzień Matematyki a uczestnicząc w zajęciach dostarczających informacji o naszym układzie słonecznym obchodzili Dzień Astrologii. W Dniu Lasu dowiedzieli się wielu ciekawostek o tym ekosystemie, poznali zasady korzystania z jego zasobów oraz sposoby jego ochrony. Temat ten był kontynuowany także z okazji Dnia Ptaków – tym razem uczniowie wykonywali prace plastyczną będącą ilustracją wiersza „Ptasie radio”. Przygotowując się do Szkolnego Tygodnia Ziemi uczniowie wykonali ekologiczne plakaty „Zielona Energia”, które zostały zaprezentowane na wystawie pt. ”Nasza Planeta” w centrum handlowym Sarni Stok. Międzynarodowy Dzień Pisarzy był okazją do twórczych działań polegających na wspólnym układaniu wiersza oraz własnych, krótkich rymowanek na zadany temat. Ulubione bajki i opowieści stały się kanwą zajęć z okazji Międzynarodowego Dnia Bajki dla Dzieci – uczniowie rozwiązywali zagadki, rebusy, odgadywali ich tytuły po fragmentach, poprawiali chochlikowe psoty zmieniające znane im teksty bajek. Wiele radości sprawiły dzieciom obchody Światowego Dnia Sportu, podczas których wzięły one udział w sportowej rywalizacji na szkolnym boisku. Dzięki wspaniałej pogodzie udało się przeprowadzić skoczne i bieżne konkurencje z wykorzystaniem piłeczek i  skakanek, przy których nie zabrakło gorącego dopingu, wielu emocji a przede wszystkim radości i wesołej zabawy. Podsumowaniem realizacji zadań w/w programu w ostatnich dwóch miesiącach były animacje taneczne w Światowym Dniu Tańca.

Uczniowie tych grup kontynuowali także zajęcia w ramach programu „Powtórka z dawnego podwórka”. W cyklu spotkań „Pomyśl – zapamiętaj – zapisz” poznawali kolejne zabawy doskonalące logiczne myślenie, skupienie, koncentrację i umiejętności słowotwórcze. Do zabaw tych wykorzystywali wyłącznie papier i ołówek i przekonywali się, że jest to twórczy i ciekawy sposób spędzania czasu wolnego. Dzieci włączyły się także w przygotowania do Świąt Wielkanocnych a wykonane przez uczennice klasy III prace plastyczne zostały nagrodzone w świetlicowym konkursie na najpiękniejszą pisankę.

W marcu ogłoszono także wyniki Międzynarodowego Konkursu Plastycznego „Na Szczycie im. Mietka Krzaka”, który jest przeglądem twórczości amatorskiej tematycznie związanej z Beskidami.  Nasi wychowankowie zostali laureatami tego konkursu!  Nagrody zdobyli: Michał Komędera -  I miejsce w kategorii malarstwo na płótnie oraz Nadia Romik - II miejsce w kategorii wyklejanka. Gratulujemy! Uczniów do konkursu przygotowała  Pani Sylwia Sojka oraz Pani Mariola Plaza-Panewka.