OWOCE I WARZYWA, KTÓRYCH NIE POWINNO SIĘ JEŚĆ ZIMĄ


OWOCE I WARZYWA, KTÓRYCH NIE POWINNO SIĘ JEŚĆ ZIMĄ


Owoce i warzywa zawsze powinny mieć swoje miejsce w naszych dietach. Dostarczają nam niezbędnych składników, m.in. witamin i minerałów, których nie zastąpią nam suplementy. Niestety zimą, rośliny te bardzo często są wątpliwej jakości. To wina nienaturalnego środowiska, w którym są hodowane. Bardzo często są naładowane pestycydami oraz substancjami chemicznymi, które sprawiają, że dojrzewają. Nic więc dziwnego, że brakuje im zarówno smaku, jak i ważnych składników odżywczych.

   

Jakich warzyw nie jeść zimą?

Przede wszystkim należy unikać pomidorów. Pomimo że znajdują się na sklepowych półkach przez cały rok, to każdy z nas potrafi zauważyć różnicę między pomidorem zimowym, a letnim. Większość z zimowych pomidorów pochodzi z Holandii, gdzie nie możemy liczyć na wiele słońca. Pomijając to jednak, holenderskie pomidory i tak nie dorastają na świeżym powietrzu. Zazwyczaj sadzi się je nie na ziemi, ale na wełnie mineralnej nasączonej wodą i sztucznymi nawozami. Podobnie jest w ogórkami. Je również możemy kupić każdego miesiąca roku. Niestety te zimowe, tak samo jak pomidory, uprawia się na sztucznej wełnie mineralnej. Poza tym, ogórki nawet latem nie mają zbyt wielu wartości odżywczych (oprócz właściwości chłodzących i alkalizujących). Dlatego może warto z nich zrezygnować zimą, kiedy są dodatkowo naładowane pestycydami. Kolejnym warzywem, którego lepiej unikać w tym okresie jest szpinak. Badania dowiodły, że warzywo to jest najbardziej podatne na zanieczyszczenia i sztuczne składniki. Wchłania nieprawdopodobnie duże ilości szkodliwych substancji, które później przedostają się do naszego organizmu. Sezon na szpinak to późne lato, więc nie trudno się domyślić, że świeży (niemrożony) szpinak, który widzimy w sklepach zimą nie był hodowany w naturalnych warunkach. Jeśli bardzo lubimy jednak szpinak, lepiej zamroźmy go latem. Zanim jednak zaczniesz jeść szpinak codziennie, musisz wiedzieć, że nie można z nim przesadzać. Zawiera on szczawiany, które utrudniają naszemu organizmowi przyswajanie wapnia, tak ważnego dla prawidłowego funkcjonowania ciała.

Jakich owoców nie jeść zimą?

Specjaliści mówią, że bezwzględnie powinniśmy zrezygnować z cytrusów. Przede wszystkim dlatego, że mają one właściwości wychładzające, które niezbyt sprawdzają się w naszym zimnym klimacie. Co więcej, pomimo że pomarańcze i mandarynki pojawiają się w Polsce w okolicach świąt, to cytrusy normalnie dojrzewają już w listopadzie. Podobną właściwość wychładzającą ma również kiwi. Owoc ten również powinno się trochę ograniczyć. Nie trzeba go jednak zupełnie usuwać z diety. Kiwi jest świetnym (o wiele lepszym niż cytrusy) źródłem witaminy C, a to sprawia, że warto je od czasu do czasu zjeść. Co zaskakujące, kolejnym wychładzającym owocem jest banan. To dlatego, że zawiera on bardzo dużo potasu, który może zaburzać termoregulację w naszym organizmie – powodować nadmierną potliwość i obniżać temperaturę ciała. Jest jeszcze jeden minus jedzenia bananów zimą – ich wysoki indeks glikemiczny. Sięgając po niego zaspakajamy głód tylko na chwilę. Cukier w organizmie gwałtownie skacze, a za chwilę równie gwałtownie spada, a my mamy ochotę sięgnąć po kolejną przekąskę. Niestety nie najlepiej wpływa to na naszą wagę – zwłaszcza zimą, kiedy mamy mniej ruchu. Nikogo nie zaskoczy chyba również fakt, że nie warto jeść zimowych truskawek z plastikowych pojemników pod folią. Hodowane w zimnych miesiącach owoce są bardzo mocno spryskane pestycydami oraz nawozami, które mają chronić je przed zepsuciem oraz szkodnikami. Co więcej, bardzo często nie sadzi się ich w ziemi, ale hoduje na wodnych pożywkach. Właśnie dlatego są pięknie czerwone i dorodne, ale niemal zupełnie pozbawione smaku

Jakie warzywa i owoce jeść zimą?

Przede wszystkim jedz warzywa i owoce sezonowe. Są najzdrowsze, zawierają niewielkie ilości sztucznych nawozów i są bogate w zbawienne dla naszego organizmu witaminy i minerały. Jeśli chodzi o owoce, to sięgnij po jabłka i gruszki. Bez obaw możesz je jeść przez całą zimę. Możesz też zabezpieczyć się latem. Zamroź świeże owoce, a później ciesz się ich smakiem zimą. Nie obawiaj się, że mrożonki są niezdrowe i pozbawione składników odżywczych. Utrata witamin i minerałów podczas zmrożenia jest minimalna i bez wątpienia będą lepsze niż owoce, które znajdziesz w sklepie. W przypadku warzyw najlepiej jeść warzywa korzeniowe (marchewka, buraki, pietruszka, seler),warzywa cebulowe (cebula, czosnek, por), warzywa strączkowe (fasola, groch, ciecierzyca, soczewica), warzywa kapustne (kapusta biała i czerwona oraz brukselka). Warto również sięgnąć po kiszonki – kapustę i ogórki kiszone. Mają zbawienny wpływ na florę jelitową, a więc wspomagają procesy trawienne oraz wzmacniają układ odpornościowy. 

Przygotowała: Małgorzata Józefowicz, źródło: www.pinterest.com, www.portal.abczdrowie.pl