SZKOLNY SYSTEM WSPIERANIA ZDOLNOŚCI
SZKOLNY SYSTEM WSPIERANIA ZDOLNOŚCI
ROK SZKOLNY 2020/2021
CELE:
- wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego;
- umożliwienie uzyskania wiedzy wykraczającej poza program nauczania w szkole podstawowej;
- kształtowanie twórczego myślenia oraz kreatywności;
- rozwijanie zainteresowań i motywowanie uczniów do pracy.
ZADANIA LIDERA ZDOLNOŚCI:
- wspieranie nauczycieli w pracy z uczniami uzdolnionymi;
- pomoc rodzicom w zaplanowaniu sposobu rozwijania uzdolnienia u dziecka;
- pomoc uczniom w wyborze zajęć pozalekcyjnych dostosowanych do ich uzdolnień;
- opracowanie Szkolnego Systemu Wspierania Zdolności;
- organizowanie Dnia Promocji Talentów;
- eksponowanie informacji o sukcesach uczniów na stronie internetowej szkoły, w szkolnym czasopiśmie, na profilu szkoły w portalu społecznościowym Facebook oraz na gazetce ściennej Szkoły Odkrywców Talentów.
SPOSOBY UPOWSZECHNIANIA SYSTEMU:
- strona internetowa szkoły.
| OBSZAR DZIAŁANIA | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI |
| IDENTYFIKACJA UCZNIA ZDOLNEGO | - zapoznanie się z osiągnięciami uczniów w poprzednim etapie edukacyjnym |
wychowawcy klas III wszyscy nauczyciele |
| - przeprowadzanie diagnozy poziomu wiedzy i umiejętności uczniów | wszyscy nauczyciele | |
| - obserwacja uczniów na lekcji | wszyscy nauczyciele | |
| - wymiana informacji o uczniach między nauczycielami | wszyscy nauczyciele | |
| - rozmowy nauczycieli z rodzicami uczniów | wszyscy nauczyciele | |
| INDYWIDUALIZACJA PRACY NA LEKCJI | - realizowanie programu „Wyprawa po skarb” |
nauczyciele klas I – III |
| - zachęcenie do przygotowywania prezentacji uczniowskich | wszyscy nauczyciele | |
| - zachęcanie uczniów do sięgania po publikacje popularno-naukowe |
wszyscy nauczyciele | |
| - przygotowywanie trudniejszych, dodatkowych zadań, prac domowych, zadań długoterminowych | wszyscy nauczyciele | |
| - zachęcanie uczniów do samodzielnej pracy nad zagadnieniami wykraczającymi poza program nauczania | wszyscy nauczyciele | |
| - realizacja zadań o charakterze interdyscyplinarnym | wszyscy nauczyciele | |
| SPOSOBY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM |
- przydział kół zainteresowań | dyrektor |
| - prowadzenie kół zainteresowań | wszyscy nauczyciele | |
| - organizowanie konsultacji grupowych lub indywidualnych | wszyscy nauczyciele | |
| - przygotowywanie uczniów do konkursów międzyszkolnych |
wszyscy nauczyciele | |
| - wykorzystywanie podczas lekcji technologii informacyjnej | wszyscy nauczyciele | |
| - wycieczki i wyjścia edukacyjne | wychowawcy | |
| - organizacja Festiwalu Naukowego i Ligi Zadaniowej |
Ewa Szering | |
| - organizacja Dnia Promocji Talentów | Iwona Golec | |
| - realizacja metodycznych innowacji pedagogicznych | autorzy innowacji | |
| MOTYWOWANIE UCZNIA ZDOLNEGO DO ROZWOJU | - eksponowanie informacji o sukcesach uczniów na stronie internetowej szkoły, w szkolnym czasopiśmie oraz na gazetce ściennej Szkoły Odkrywców Talentów | Grzegorz Wójtowicz Anna Sądej Iwona Golec |
| - wyróżnianie nietypowych, oryginalnych rozwiązań | dyrektor wszyscy nauczyciele |
|
| - formułowanie wniosków o stypendia za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe | wychowawcy | |
| - przyznawanie stypendiów za wyniki w nauce oraz osiągnięcia sportowe | dyrektor | |
| - listy gratulacyjne dla rodziców | dyrektor wychowawcy |
|
| KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI, TWÓRCZOŚCI I KREATYWNOŚCI |
- organizowanie pomocy koleżeńskiej, pomoc w nauce uczniom z problemami w nauce |
wychowawcy |
| - zachęcanie do działań społecznych, charytatywnych | Katarzyna Kanik-Dendys wychowawcy |
|
| - zachęcanie uczniów do rozwiązywania sytuacji problemowych | wszyscy nauczyciele | |
| - stosowanie podczas lekcji metod aktywizujących | wszyscy nauczyciele |






WYCIECZKA KLAS 5. DO GÓRNOŚLĄSKIEGO PARKU ETNOGRAF...
PIĘKNO UKRYTE W PRZYRODZIE
WYSTAWA NOWOŚCI KSIĄŻKOWYCH W BIBLIOTECE
DBAMY O WODĘ - OSZCZĘDZAMY KAŻDĄ KROPLĘ